Mimo ostatniego istnego, jak na tamtejsze warunki, nawału polskich seriali w telewizji słowackiej (RTVS: Prawo Agaty, Lekarze, Przepis na życie) w Polsce ciągle trudno obejrzeć jakąś serialową produkcję zza południowej granicy (nie licząc zeszłorocznej emisji w TVP czeskiego Cyrku Bukowskiego/Cirkus Bukowsky, Na tropie prawdy/Clona i komedii Aż po uszy na HBO). A wbrew pozorom jest w czym wybierać. Po pierwsze, Kriminálka Staré Mesto, liczący dwie serie (2010, 2013) serial kryminalny wyprodukowany przez słowacką telewizję publiczną RTVS.
W głównej roli, komisarz Zuzany Krauzovej, znana w Polsce z Wina Truskawkowego i Pokłosia, Zuzana Fialová. W pierwszej serii, w każdym z odcinków (7) funkcjonariusze wydziału kryminalnego (dzielnica Bratysława/Stare Miasto) zamykają jedną sprawę, scenariusz oparty na aktach. Nie ma tu może mrożących krew w żyłach zwrotów akcji, a Bratysława nie pozostaje spowita w słowiańskim mroku, ogląda się jednak dobrze; zupełnie wciągająca seria detektywistyczna.
Co innego sezon drugi (6 odcinków), nakręcony trzy lata później, nie pozostaje w tyle za panującymi wówczas w świecie seriali trendami i w całości poświęcony został jednej sprawie. Co więcej, ta dość niebanalna zagadka mrozi nieco krew w żyłach, tym bardziej, że dotyczy instytucji i ludzi, którzy cieszą się (a przynajmniej powinni) największym zaufaniem publicznym... Dawka napięcia – końska.
Sezon inny, ale także lepszy od poprzedniego, i w zasadzie można go obejrzeć niezależnie od części pierwszej (jeśli ktoś nie przepada za serialami przedstawiającymi jedynie poczciwą pracę detektywistyczną).
Forma także w niczym nie ustępuje treści, utrzymane w niebiesko-stalowych tonacjach (jak to na kryminalny thriller przystało) zdjęcia dodają całości wątpliwego uroku realizmu.
Te sześć odcinków zdecydowanie grozi lekkim stanem przedzawałowym. Niestety na razie tylko u tych, którzy znają język słowacki lub czeski (serial można obejrzeć na stronie Česká televize, po słowacku, z czeskimi napisami).
Współscenarzystą serialu (opartego na faktach) jest Dominik Dán, słowacki autor kryminałów i funkcjonariusz na czynnej służbie (podobno:), którego trzy powieści kryminalne (serialowa Zuzana Krauzová to najwyrazniej kobieca wariacja na temat powieściowego Richarda Krauza) zostały niedawno wydane w Polsce (Czerwony Kapitan, Noc ciemnych kłamstw, Zapisane na skórze), a na podstawie jednej z nich, Czerwony Kapitan zrealizowany został międzynarodowy film z udziałem Macieja Stuhra w roli głównej. Premiera w marcu br. (na Słowacji).
Forma także w niczym nie ustępuje treści, utrzymane w niebiesko-stalowych tonacjach (jak to na kryminalny thriller przystało) zdjęcia dodają całości wątpliwego uroku realizmu.
Te sześć odcinków zdecydowanie grozi lekkim stanem przedzawałowym. Niestety na razie tylko u tych, którzy znają język słowacki lub czeski (serial można obejrzeć na stronie Česká televize, po słowacku, z czeskimi napisami).
Współscenarzystą serialu (opartego na faktach) jest Dominik Dán, słowacki autor kryminałów i funkcjonariusz na czynnej służbie (podobno:), którego trzy powieści kryminalne (serialowa Zuzana Krauzová to najwyrazniej kobieca wariacja na temat powieściowego Richarda Krauza) zostały niedawno wydane w Polsce (Czerwony Kapitan, Noc ciemnych kłamstw, Zapisane na skórze), a na podstawie jednej z nich, Czerwony Kapitan zrealizowany został międzynarodowy film z udziałem Macieja Stuhra w roli głównej. Premiera w marcu br. (na Słowacji).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz