Pomocník (1981/SK): "W Palánku od zawsze jadało się tak, jak gdzie indziej modlono - do szaleństwa".
Adaptacja tej powieści Ladislava
Balleka, w odróżnieniu od filmu Južná pošta (można o nim
przeczytać tu), pozostaje zdecydowanie wierniejsza oryginałowi.
Autor scenariusza Ondrej Šulajnie wchodzi z pisarzem w polemikę, nie zmienia
faktów, nie buduje postaci zupełnie od nowa. Wprawdzie obszerna fabuła powieści
została skrócona, ale poprzez skondensowanie treści, symbole czy drobne
epizody, niewiele jest wątków, których w filmie zabrakło. Film w reżyserii Zoro Záhona, w 1982 roku reprezentując Czechosłowację, kandydował do Oskara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.
Akcja filmowej adaptacji powieści Ladislava Balleka,
pod tym samym tytułem, toczy się krótko po zakończeniu II Wojny Światowej.
Podobnie jak Južná pošta, w Palánku, nie stanowi jednak
kontynuacji filmu Stanislava Párnickiego. "(...) Do Palánku, ze środkowej Słowacji, gdzieś spod Tajova,
przybywa, wraz z żoną i córką na wydaniu, masarz Riečan. Wierzy, że dzięki
uczciwej pracy jego życie stanie się spokojne i szczęśliwe"[1]. Kluczem do realizacji adaptacji stała się
postać tytułowego pomocnika.
Rola pomocnika jest jednak rolą pozorną, bo w
rzeczywistości, to on – Volent Lančarič zarządza całym gospodarstwem; za
chlebodawcę kupuje willę i samochód, do których zresztą najpierw musi go przekonać;
namawia na przyjęcie ucznia, wbrew woli gospodarza nielegalnie hoduje prosięta, a na koniec także zbliża sie do jego żony i córki. Pomocnik jest konsekwentny i podobnie jak żona
Riečana, za wszelką cenę dąży do wyznaczonego celu. A cel ten to dostatnie
życie w Palánku. Już od początku wiadomym jest, że Volent Lančarič uosabia kłopoty. Wyzbyty
wszelkich moralnych zahamowań, za wszelką cenę dąży do coraz dostaniejszego
życia. Ciągle jednak w czyimś cieniu i nie przejawiając chęci by stać się kimś
więcej.
Eva, żona Riečana z kolei szybko przystaje na
zakup willi, zaczyna prowadzić bogate życie towarzyskie, a wszystko w asyście
córki, którą próbuje jak najlepiej wydać mąż. Trudno się dziwić, że nie oparła się pokusie szybkiego wzbogacenia. Do Palánku przybyła w
tradycyjnym stroju z rodzinnych stron, tu, pierwszy raz w życiu może
zobaczyć w lustrze całą swoją sylwetkę, imponują jej miejscowe damy, zaczyna
ubierać się i czesać jak one. Jej
zachowanie, typowe dla mieszczańskich nuworyszy, chcących zapomnieć o
dotychczasowej nędzy, najlepiej chyba obrazuje scena, w której na pytanie o
markę pianina, które zamówiła, nerwowo
odpowiada – „marki pianino”:)
Winą
za biedę i wszystkie niepowodzenia Eva Riečanováobarcza
swojego męża. Dlatego córkę pragnie wydać za jego przeciwieństwo. Ich
małżeństwo jakby od początku skazane było na klęskę. Odmienność charakterów i
oczekiwań od życia, w tak wyraźny sposób, uwidoczniła się jednak dopiero po
przyjeździe do Palánku. Tu Riečanová pojmuje, że przyszedł czas, aby to wreszcie ona wzięła sprawy
w swoje ręce. Uzależniona od męża, który nie potrafił zaspokoić żadnej z jej
potrzeb, gdy wreszcie zdołała uwolnić się spod jarzma ograniczających ją
konwenansów, sama zaczyna kierować własnym życiem. Traci jednak umiar. Chęć
stworzenia córce warunków pozwalających na dobre zamążpójście, przysłania jej
całą dotychczasową hierarchię wartości. W jednej z ostatnich scen, kiedy rano z
pokoju córki wychodzi Volent, co sugeruje, że spędzili razem noc, mówi do
niego: „Chyba nie sądzisz, że swoją jedyną córkę wychowałam dla jakiegoś
pomocnika”[2].
Warto powrócić do tego filmu, choćby po to, by przenieść się do świata powojennego pogranicza słowacko-węgierskiego.
J.B
[1] Maťovčík
A., Parenička P., Cabadaj P., Slovník diel slovenskej literatúry 20. storočia,
Kalligram, VSL SAV, 2006, s. 18. [2] Pomocník (1981),
reż. Zoro Záhon.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz